ایزوپایپ | آشنایی با تاریخچه شرکت

نام تجاري شركت سهامي خاص است ، با نام ثبتي " انتقال بهينة سيالات " كه تحت قوانين بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و مفاد اساسنامة آن اداره مي شود.اين شركت در تاريخ 18 ديماه 1374 خورشيدي با شمارة 618 براي مدت نامحدود به ثبت رسيده است .

كار خود را با توليد بي سابقة نوار تفلون در سطح كشور آغاز و در سال 1379 ، توليد لوله هاي 5لايه در دو نوع PERT و PEX را به فعاليت خود افزود ، به دنبال آن اتصالات رزوه اي را عرضه نمود ، سپس اتصالات پرسي را در ليست توليدات خود قرار داد ولی این نوع اتصالات به ابزار کار مخصوص نیاز داشت که در دسترس تمام مجریان لوله کشی نبود ، این موضوع کارشناسان شرکت را بر آن داشت تا کار را برای مجریان تاسیسات راحت تر و برای مصرف کنندگان کم هزینه تر کنند ، به دنبال این هدف مهندسین توانمند ایزوپایپ با تحقیق و زحمت فراوان دو نوع جدید اتصالات با نام های " کوپلی و کلمپی " را ابداع نمودند .

 مزیت این اتصالات نسبت به انواع قبلی این است که به راحتی و با ساده ترین ابزار کار قابل استفاده هستند ضمنا زمان کمتری صرف اجرای کار می شود ، ساختار این نوع اتصالات به گونه ای طراحی شده که با جایگزین کردن یک قطعه اتصال جدید به جای 4 قطعه اتصال از انواع قبلی با همان کاربرد ، مصرف فلز گرانبهائی همچون برنج (تشکیل شده از 58% مس ، 37% روی و 5% دیگر فلزات) را به حداقل می رساند به گونه ای که مصرف این فلز گرانبها به کمتر از نصف کاهش میابد و این گامی در جهت مصرف بهینه فلزات بود

ایزوپایپ اتصالات 5 لایه پرسی و کلمپی

 

آشنایی با ساختار لوله های ایزوپایپ

لوله های پنج لایه اولین بار با پلیمر PEX به دنیای تاسیسات معرفی شدند. PEX پلیمر شبکه شده ای است که در برابر دماهای بالا و فشار داخلی بسیار مقاوم است.اما بدلیل تولید بسیار پیچیده که احتمال خطا در مرحله Croos Link (شبکه ای شدن مولکولها) را بسیار بالا می بردو بدلیل اینکه این مشکلات باعث متخلخل شدن لایه داخلی و یا آزاد شدن یون سیلیسیم (اگر شبکه شدن به روش سیلانی انجام شود) می گردد و مشکلات بسیاری را از نظر بهداشتی و ساختاری موجب می شود؛ استفاده از آن تا حدی مشکل شده است (در یک نگاه بدقلق بودن، پرخطا).
دسته پلیمرهای PE-RT پلیمرهایی هستند که از پلیمرهای شبکه ای به عنوان تکنولوژی جدید به دنیای تاسیسات معرفی شدند. این پلیمرها دارای پروسه ساخت بسیار ساده تر و قابل کنترل تر می باشند و این پلیمرها مشکلات و نگرانیهای بهداشتی و ساختاری را نداند (در یک نگاه خوش قلق و بدون خطا).
پلیمرهای استفاده شده در لوله های ایزوپایپ از نوع پلیمرهای PE-RT می باشد این پلیمرها در برابر دماهای بالا و فشار داخلی بسیار مقاوم هستند.
2-    یکی از مزایای لوله های پنج لایه ایزوپایپ وجود یک لایه آلومینیوم در قسمت میانی این لوله ها می باشدکه مزیتهای زیر را به لوله می دهد:
الف) به عنوان ستون فقرات لوله می باشد و مجب استحکام این لوله ها می شود.
ب) از نفوذ اکسیژن به سیال داخل لوله جلوگیری می کند.
ج) قابلیت انعطاف پذیری به لوله ها می دهد.
د) ضریب انبساط حرارتی لوله پایین می آید.
ضریب انبساط حرارتی پلی اتیلن و پلی پروپیلن حدود 19/0-14/0 می باشد در صورتیکه ضریب انبساط حرارتی فلز کمتر از 02/0 است و با وجود آلومینیوم در لوله پلیمری ضریب انبساط حرارتی لوله پایین آمده و در حد لوله های فلزی می شود.
آلومینیوم مورد استفاده در لوله های ایزوپایپ براساس استاندارد ASTM دارای خواص زیر است:
الف) استحکام کششی حداقل 100Mpa
ب) درصد افزایش طول در نقطه پارگی حدود 20%
ج) ضخامت بین mm 3/0-2/0 (بسته به قطر لوله)
البته آلومینیوم مورد استفاده در لوله های ایزوپایپ از نوع آلومینیوم آلیاژی می باشد که دومزیت دیگر را به لوله می دهد:
الف) استحکام لوله را قوت می بخشد.
ب) قابلیت جوش را افزایش می دهد.
نکته دیگر در کاربرد لایه آلومینیم، جوش طولانی آن می باشد. اگر لایه آلومینیومبدون جوش استفاده شود در استحکام لوله ها نقش مهمی را ایفا نخواهد کرد.
3-    ورق آلومینیوم به دو روش جوش می خورد:
الف) نوع اول جوش لب به لب (butt welding)
ب) نوع دوم جوش لب روی لب (over lab welding)
در این دو روش دو نوع لوله با کارایی متفاوت به دست می آید که از نظر تحمل فشار داخلی با هم متفاوت می باشند لازم به توضیح است که لوله پنج لایه ایزوپایپ فقط از روش جوش آلتروسونیک یا جوش صوتی استفاده می کند.
4-    همانطوری که گفته شد لوله های پنج لایه تلفیقی از پلیمر و فلز است تلفیق میان دو لایه پلی اتیلن و یک لایه آلومینیم را دو لایه چسب پلیمری انجام می دهند. چسب مورد استفاده در لوله های ایزوپایپ خواص زیر را دارا می باشد:
الف) استحکام چسبندگی بالا به سطح آلومینیوم و پلی اتیلن PE-RT
ب) مقاومت حرارتی بالا بطوریکه تا دمای 110c درجه سانتیگراد در زمان کم مقاوم باشد.
ج) قابلیت فرآیند در خط تولید لوله
چسب فوق باعث می شود که لوله پنج لایه به یک لوله هموژن ارتقاء یابد.
5-    لایه داخلی لوله از پلی اتیلن PE-RT تشکیل شده و دارای مزایای زیر می باشد:
الف) طراحی شده و مقاوم شده در مقابل تغییرات دما
ب) مقاوم بسیار عالی در مقابل اسیدها – هرگونه خوردگی – خراشیدگی
ج) عدم زبری دیواره لوله که از رسوب گرفتگی جلوگیری می کند.
د) عدم عبور جریان الکتریسیته
6- لایه پلی اتیلن خارجی یا به عبارت بهتر پوشش خارجی برای محافظت لوله طراحی شده است و لوله را در مقابل تاثیرات محیطی و مصالح ساختمانی محافظت می کند.
همچنین در مقابل اسیدهایی که از خاک ناشی می شود، تاثیرات مکانیکی خاک و محیط اطراف برلوله، تاثیرات نامساعد جوی، تابش آفتاب، حمل و نقل و غیره محافظت می کند بر اثر تابش نور مستقیم خورشید به لوله هلی پنج لایه بعد از چهار سال روی پوسته بیرونی لوله ترکهای ریزی مشاهده می شود

دانلود لیست قیمت لوله اتصالات 5 لایه ایزوپایپ PDF
دانلود کاتالوگ لوله و اتصالات 5 لایه ایزوپایپ

کاربرد لوله های ایزوپایپ

لوله پنج لایه ایزوپایپ محصول شرکت انتقال بهینهسیالات کاربدهای مختلفی به شرح زیر دارد:

1-    لوله کشی آب سرد و گرم
طبق تاییدیه های موجود از کشورهای اروپایی و مراکز معتبر پژوهشی ایران محصولات ایزوپایپ برای اب مصرفی و آشامیدنیقابل استفاده می باشد. مواد اولیه بکار رفته در این لوله ها بهداشتی و سازگار با محیط زیست می باشد و هیچگونه فعل و انفعالات شیمیایی نیز در این لوله ها صورت نمی گیرد.

2-    سیستمهای گرمایشی سرمایشی
یکی از مهمترین کاربردهای لوله ایزوپایپاستفاده از این لوله ها در سیستمهای گرمایشی و سرمایشی می باشد. در این سیستمها لوله ایزوپایپ با توجه به محدوده دمایی 90C- 40C در کارکرد بلند مدت لوله ای مناسب می باشد. این لوله ها در سیستمهای سرمایش کاربرد وسیعی دارد از جمله می توان به فن کویل، سدخانه کمپرسور، سیستمهای مولد سرما، لوله های تعریق، لوله های سرمازا و ... اشاره نمود.

3-    لوله کشی گاز
از دیگر موارد کاربرد لوله ایزوپایپ استفاده از این لوله در سیستمهای لوله کشی گاز طبیعی می باشد. چون این لوله در مقابل اکسیژن نفوذناپذیر بوده، ایمنی بالای دارد و پدیده خوردگی هیچگاه درآن اتفاق نمی افتد و برای سالهای طولانی در مقابل عوامل مخرب محیطی مقاوم است.
لوله و اتصالات ایزوپایپ با کیفیت بسیار بالا و طبق استانداردهای بین المللی کشورهای پیشرفته تولید می شود و در کشورهای اروپایی و آمریکایی و خاور دور از این لوله ها برای سیستمهای لوله کشی استفاده می شود.

4-    کاربرد در صنایع مختلف پزشکی
صنایع غذایی، دارویی، شیمیاییف هوافضا، حمل و نقل و غیره از صنایعی هستند که ایزوپایپ در آنها کاربرد زیادی دارد. همچنین لوله های ایزوپایپ به علت ساختار ویژه ایی که دارد سیستمی مناسب و بهداشتی برای انتقال گازهای طبیعی می باشد.

5-    سیستم گرمایش از کف
یکی از کاربردهای لوله ایزوپایپ سیستم گرمایش از کف است که در بخش خود به صورت مفصل شرح داده شده است.